Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Multiexpozíció, avagy egy színházi előadás síkjai

Évek óta foglalkozom színházi előadások fotózásával. Bár egy-egy darab fényképezése a legtöbb esetben a dokumentálásáról szól, de már kezdetekkor próbáltam eljutni oda, hogy ne csak a sablon képek szülessenek, hanem a pillanatokat megragadva, más szemszögeket keresve olyan képek készüljenek, amik túlmutatnak az előadáson. Mára eljutottam oda, hogy szerettem volna még mélyebbre menni. Az ötlet megvalósítása természetesen nem egyszerű, hiszen nem csak egy kifejező fényképészeti formát kellett találni, hanem a színházak között is egy olyan partnert, aki fel meri vállalni, hogy egy kísérletező anyag készül az előadásáról. Érdekes módon végül minden egyszerre állt össze. Megtaláltam a formát, multiexpozíció (képek egymásra fényképezése), a színházat, Bárka, ahol amúgy is elfogadják a kísérletezést, ráadásul a megfelelő darab is pont most került bemutatásra ismét, a Fahrenheit 451, ami egy science-fiction regény színpadra állítása, ami így passzol a síkokkal való "játékhoz". A végeredmény, ami egy kicsit más dimenzióba helyez egy színházi előadást, pedig a képre kattintva látható. Természetesen biztos készültek már ilyen képanyagok színművekről, bár én jómagam még nem találkoztam velük, így lényegében kijelenhetem, hogy világpremier.

0 Tovább

Kritika: G.B.Shaw: Szent Johanna, a Nemzeti Színházban

"Hősnő a máglyán"

- G.B.Shaw: Szent Johanna, a Nemzeti Színházban -

Vajon mit tesz egy tinédzser lány, ha egyszer csak szokatlan hangokat hall, melyek Isten üzenetét közvetítik neki? Méghozzá nem is akármilyen üzenetet, hanem hazája felszabadítását és a trónörökös királlyá koronázását jelölik ki feladatául. Nos, ha ez napjainkban történne, az illető nagy valószínűséggel a pszichiátrián kötne ki, de nem így a középkorban: egy Johanna (francia nevén: Jeanne D'Arc) nevű tizenkilenc éves lány isteni sugallatra hivatkozva "csodát" tett: gyönge nő létére páncélt öltött, kardot ragadott, majd bátorságot öntve a szétzüllött francia seregbe a katonák élére állt, s kiűzte az ellenséges angol csapatokat hazája területéről. Elsöprő sikerei ellenére - vagy talán épp e miatt? - a boszorkányüldözések áldozatává vált, máglyán lelte halálát. Csak a 20. század elején rehabilitálták végleg, s avatták egyúttal szentté is a középkori hősnőt. Ma már Franciaország egyik patrónája. Kattints a továbbra a kritika folytatásához:

0 Tovább

Örkény István Színház: Arthur Miller: Pillantás a hídról

A végéhez közelednek a Pillantás a hídról próbái az Örkény Színházban. A bemutató 2011. október 8-án lesz, az előadást Mácsai Pál rendezi. A főbb szerepekben Csuja Imrét, Für Anikót, Polgár Csabát, Debreczeny Csabát, a debütáló Törőcsik Franciska e.h. –t, és társulatunk új tagját, Epres Attilát láthatják.

Eddie Carbone dokkmunkás, rakodó. Erős ember. Jó ember. Tiszteli és megtartja életének írott és íratlan törvényeit. Ám beleszeret valakibe, akibe tilos lenne beleszeretnie, és szenvedélye erősebb nála.

A darab annak köszönheti maradandóságát, hogy a görög tragédiákéhoz hasonló szépséggel ábrázolja a személyes sorsok igazságát - és viselőik elkerülhetetlen végzetét.

Kattints a képre a galéria megtekintéséhez:


Arthur Miller

PILLANTÁS A HÍDRÓL 

Fordította: Gáspár Ildikó

      Eddie Csuja Imre

      Beatrice Für Anikó

      Catherine Törőcsik Franciska e.h.

      Rodolpho Polgár Csaba

      Marco Debreczeny Csaba

      Alfieri Epres Attila 

Valamint: 
Ari Zsófia, Czigányné Tóth Julianna, Csire Zoltán, Csunderlik Péter, Farkas István, Ficza István e.h., Kocsán Bálint, Kónya József, Máthé Zsolt, Medvegy Tünde, Mezei Ferenc, Murányi Márta, Schőn Ivánné, Szabó Julianna, Urbanek Károly, Vajda Milán
 

      Dramaturg: Gáspár Ildikó Asszisztens: Érdi Ariadne

      Díszlet-jelmez: Izsák Lili Súgó: Kanizsay Zita

      Zene: Matkó Tamás Ügyelő: Kónya József 

Rendező: Mácsai Pál 


Fotó: Garamvári Gábor


0 Tovább

Katona József Színház - Kamra: A mi osztályunk

2011. október 7-én, pénteken lesz A mi osztályunk című produkció bemutatója a Kamrában, melyet Máté Gábor állít színpadra.

    A lengyel Słobodzianek egy iskolai osztály diákjainak sorsát követi: tíz lengyel és zsidó diák személyes elbeszélésének és megrendítő visszaemlékezésének tükrében mutatja be hazája részvételét a XX. század borzalmaiban, 1925-től napjainkig. A felhőtlen gyermekkor küszöbén kitör a világháború, az osztályt először a bolsevik diktatúra, később a fasiszta terror, majd ismét a kommunista önkény szakítja ketté.

Kattints a képre a galéria megtekintéséhez:

 

    Az autentikus események részleteit felhasználó darab nem csupán a XX. századi komplikált lengyel-zsidó-német-orosz kapcsolatok elé kíván tükröt állítani, ám egyetemes üzenetet hordoz az emberek közötti megértés - és megértés szándékának - hiányáról, illetve arról a történelmi folyamatról, midőn az ártatlan tréfák, felelőtlen kijelentések és jelentéktelennek tűnő konfliktusok észrevétlenül egymás iránti nyílt színi gyűlöletté alakulnak át. A mi osztályunk megrázó elbeszélés az egyéni és közös bűnről, a felelősségről, igazságról, melyre úgy tűnik, hogy senkinek nincs szüksége.

 Mindezt a olyan kiváló színészek, mint Haumann Péter, Bán János, Pelsőczy Réka, Bodnár Erika, Szacsvay László, Ujlaki Dénes, Rajkai Zoltán és Takátsy Péter előadásában. A díszletet Cziegler Balázs, a jelmezeket Füzér Anni álmodta meg.

0 Tovább

Duliskovich Bazil, „Vice versa” -- kiállításmegnyitó

Duliskovich Bazil, "Vice versa" -- kiállításmegnyitó

A38 Kiállítóhely, 2011. október 4. 20 óra


A K. Petrys 2001. óta nyolcadik kiállítását rendezi meg Duliskovich Bazilnak.

E kulturális szcénához sok szállal kapcsolódó művész munkái az A38 hajó falain is kezdettől jelen vannak.

Duliskovich a K. Petrys több kiadványában, művészeti projektjében szerepel.

Részletek:

0 Tovább

Találkozó Hahn Alexandra és Cseh-Németh László képzőművészekkel

Találkozó Hahn Alexandra és Cseh-Németh László képzőművészekkel

Hahn Alexandra és Cseh-Németh László képzőművészek tárlatvezetésével zárul a két kortárs magyar művész „Több szem többet lát” című kiállítása a MÚOSZ Vörösmarty utcai székházában, kedden délután 6 órakor. A belépés ingyenes.


2011. szeptember 16-án, Cseh- Németh László és Hahn Alexandra „Több szem többet lát” című kiállításával kezdődött meg az őszi kiállítási szezon a MÚOSZ Vörösmarty utcai székházában.

Több szem többet lát, ezt a közkeletű mondást citálják ide maguknak az alkotók, de szerintem nem erről van szó. Hahn Alexandra és Cseh-Németh László közös tárlatán berzenkedő élvezettel élheti át a befogadó, hogy milyen, ha több szem ugyanazt látja. A nézőpontok nem érnek össze, de a dialógus bizonyos pontokon olyan közeli, annyira intim és egységes, hogy a különböző szólamok nem elnyomják, hanem kiegészítik egymást” – mondta a két képzőművészről a tárlat megnyitó ünnepségén Grecsó Krisztián író.

A kiállítás utolsó hetében október 4-én, kedden 18 órakor Hahn Alexandra és Cseh-Németh László alkotók tartanak tárlatvezetést, minden képhez kommentárokat fűzve. A tárlatvezetéshez kapcsolódóan hamarosan játékos vetélkedő indul a MÚOSZ Facebook-oldalán.

A kiállításra és a tárlatvezetésre a belépés ingyenes. Minden érdeklődőt tisztelettel várunk!

0 Tovább

Még vannak helyek a pénteki ingyenes portfolió-konzultációra!

FOTÓPÉNTEK RENDEZVÉNYSOROZAT A MAI MANÓ HÁZBAN FotóPéntek XI. időpont: 2011. október 7., péntek, 16-23 óráig helyszín: Napfényműterem Részletes program: 14.00 - 16.00 Portfólió-konzultáció Felkért konzulensek: Balázs Kata művészettörténész, és Lázár Eszter kurátor, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet-elmélet Tanszék, tanársegéd A portfolió konzultáción való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni lehet az zsanett.pinter@maimano.hu címre küldött e-mail segítségével. A tárgy rovatba kérjük beírni: portfolió konzultáció. Az elfogadás a regisztráció beérkezési sorrendjében történik, és erről értesítést küldünk. A regisztráció lezárulásáról a honlapunkon található majd hír. A résztvevők száma max. 10 fő. További információ: +36 1 473 2666 Programok után kötetlen beszélgetés, zene, zsíros kenyér és bor a Napfényműteremben.

0 Tovább

Elevate fesztivál és az A38 Hajó bemutatja: Reflector (AT), Kajkyt (AT), ID (AT)

Elevate fesztivál  és az A38 Hajó bemutatja: Reflector (AT), Kajkyt (AT), ID (AT)

2011. október 6., csütörtök 19h

A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő

Belépő: 1000 Ft, elővételben kapható. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve az összes ismert jegyirodában. 


Az Európa egyik legizgalmasabb helyszínén, a grazi Schlossberg hegy gyomrában megrendezett Elevate fesztivál szervezői osztrák fellépőkkel karöltve minden évben körbeturnézzák a környező országokat, hogy ízelítőt adjanak a szomszédos országok közönségének a rendezvény zenei világából. A kortárs elektronikus zene aktualitásait bemutató fesztivál az audio élmények mellett nagy hangsúlyt fektet a világ fontos szociális, gazdasági és környezetvédelmi kérdéseinek megvitatására előadások, vetítések, beszélgetések formájában.

Id - a Jakuzzi’s Attempt frontemberének, Markus Steinkellnernek a szólóprojektje. A dark pop komor zenei világát tört ritmusokkal és elektronikával ötvöző Id olyan zenekarokkal turnézott, mint a japán Zeni Geva, a Health, vagy Otto von Shirach.

A The Striggles és az Automassage zenekarok tagjaként is ismert Kajkyt, a grazi experimentális elektronikai szcéna egyik vezéregyénisége.

A Reflector instrumentális duó  borús hangzása valahol a Sunn O))), az Om és a Melvins vizein evez, jellemző rájuk a metal, a doom, a noise rock és az avantgarde hatása is.

0 Tovább

Interjú: Domaniczky Tivadar (VII Network)

Interjú: Domaniczky Tivadar (VII Network)

 

Mai vendégem Domaniczky Tivadar, a VII Network fotóriportere. Azt hiszem, hogy kevés olyan ember van, akinek a munkáját ennyien ismerik és tisztelik a hazai fotós társadalomban. A fotósnak, aki korunk egyik politikai válsággócában, a Közel-Keleten készíti anyagait. A megbízói között pedig olyan nagy lapokat találunk, mint például a TIME.

G.G.: 2008-tól dolgozol a VII Networknek, hogyan kerültél oda?

Domaniczky Tivadar: Én a 2007-es nyilvánosan meghirdetett VII éves tagfelvételre jelentkeztem, ezt követően ajánlották fel az együttműködési lehetőséget a VII Network formájában, és az előkészületek után 2008-ban történt meg a VII Network bejelentése, ami azóta is folyamatosan bővül.

G.G.: Hogyan kell elképzelni egy képügynökségnél dolgozó fotós életét?

Domaniczky Tivadar: Tulajdonképpen egyik fotós sem a VII-nek dolgozik, mindenki dolgozik a saját projektjein, de a VII, VII Network és a VII Mentor egy közel azonosan gondolkodó fotósok kollektíváját jelöli. Egyébként nem igazán tudom. Szerintem sok hamis kép alakult ki, ami leginkább talán egyfajta primadonnaságnak köszönhető. De mindenképpen ijesztő, hogy helyenként a “fotós” vált egyfajta termékké.

G.G.: Témákat választhatsz?

Domaniczky Tivadar: Elsődlegesen a saját témáimon dolgoztam/dolgozok.

G.G.: A Közel-Kelet a fő munkaterületed, miért ezt választottad?

Domaniczky Tivadar: Az én 2006 év végén történt elutazásomnak a legfőbb oka az volt, hogy személyesen tapasztaljam meg korunk világpolitikájának egyik legmeghatározóbb konfliktusát.

G.G.: A helyszínen mennyivel másabb az élet, mint a média által közölt kép?

Domaniczky Tivadar: Természetesen a válasz nagyban függ attól, hogy mit értesz médián, de a mainstream médiáról el lehet mondani, hogy sajnálatos módon egy szűkített képet mutat, és ez a szűkített kép szintén okozója a kölcsönös meg nem értésnek, a konfliktus tovább mélyülésének.

G.G.: Tavaly kivételesen itthon is csináltál anyagot ( Richter Cirkusz ), ez hogyan jött?

Domaniczky Tivadar: A National Geographic Magyarország számára készítettem a fotókat. 2008-as visszautazásomat személyes okok miatt elhalasztottam és szerencsésen alakult, hogy az NGM szerkesztőivel találtunk közös érdeklődést és rövid idő alatt két sztorin is tudtunk közösen dolgozni.

G.G.: Követed a hazai fotós életet?

Domaniczky Tivadar: Erre a kérdésedre valószínűleg a “nem” a válasz, de nem gondolok külön “hazai” illetve “nemzetközi” fotós életekre.

G.G.: Hazai pályázatokra miért nem adsz be képeket?

Domaniczky Tivadar: Általánosságban mondanám, hogy csak olyan pályázatokon veszek részt, amiknek a szellemiségével, céljaival egyetértek, és ahol a kiválasztott pályaműveket megfelelő módon bemutatják akár kiállítás, akár könyv vagy katalógus formájában.

G.G.: 2004es Sajtófotón már bemozdulásos életlenséggel készült képekkel nyertél és azóta is előszeretettel alkalmazod ezt a technikát, miért?

Domaniczky Tivadar: Számomra legfontosabb a kép tartalmisága, és ebben nincs technikai megkötés.

G.G.: Most milyen anyagon dolgozol?
Domaniczky Tivadar: Szoros szakmai tekintetben talán most leginkább a történetmesélés módjának bővítési lehetőségei érdekelnek. De valószínűleg van egy pont, amikor a különböző "anyagok" tulajdonképpen átváltoznak egy nagyobb történet összefüggő, egymásba kapcsolódó fejezeteivé, és így a kérdésedben szereplő "dolgozás" szó nagyon más értelmet nyer.

0 Tovább

Képriport: Instant Riviéra

Instant Riviéra.

Azúr ég, zöldeskék tenger, vöröses sziklák, tarka napernyők, bronzbarnára sült emberek, örökzöld fák, pálmák... Száz évvel ezelőtt még csupán a téli idényben teltek meg a leghíresebb európai üdülőhely strandjai, szállodái és vendéglői, akkor talán elegendő volt ennyivel leírni a Francia Riviéra területét. Mára, miközben az idegenforgalom gépezete szinte mindent bedarál, a romantikus hangulatot már felváltotta egy instant élmény, amit minden idelátogató turista magával vihet, akikből egyre több is van, hiszen 20-30 éve még csak milliók álmodoztak arról, hogy itt töltik a nyaralásukat, mára ezek a milliók meg is érkeznek ide nyaranta. Mintegy instant termék, hőre-fényre-vízre reagálva, közel háromszorosára duzzasztják a terület népességét, és fogyasztják el a számukra előre elkészített élményeket.

Garamvári Gábor

Kattints a képre a galéria megtekintéséért:



0 Tovább

B55 Galéria : Barabás Zsófi : Skin-Flesh-Color

M E G H Í V Ó

 

A B55 Galéria szeretettel meghívja Önt és barátait
2011. október 6-án csütörtök este 7 órakor

Barabás Zsófi      Skin-Flesh-Color

című kiállításának a megnyitójára.
A kiállítást Oltai Kata kurátor nyitja meg.
A tárlat november 5-ig látogatható.



The B55 Gallery kindly invites you to the exhibition

Skin-Flesh-Color of painter Zsófi Barabás

to be held at 7 p.m. Thursday, 6th October, 2011.
The exhibition will be opened by Kata Oltai, curator
and it is open till 5th of november.

0 Tovább

Interjú: Lóránt Attila

Most hogy új helyre költözött a Kísérleti Adás, az elmúlt év legjobb anyagait itt is publikáljuk.

A mai vendégem Lóránt Attila festő, grafikus, fotográfus és filmrendező, az "Eltűnőfélben" Lévő Kultúrák Egyesület alapítója és elnöke.


G.G.: Egyértelműen egybeforrt a neved az "eltűnőfélben" lévő kultúrák dokumentálásával. Magánemberként hogyan éled ezt meg?

Lóránt Attila: Nem nagyon tudom különválasztani a magánéletemet és a munkámat. Nem is lehet. Ezért aztán nem tudom magánemberként, hogy kell megélni, és pontosan mit is? Hiszen a munkámról szól az életem. A munkám az életem. Még a magánéletem is a munka közben zajlik. Ha a terepen vagyok azért, ha pedig itthon vagyok azért, mert jönnek a kiállítások, könyvek, publikációk, cikkek, interjúk. Utófeldolgozása az anyagnak, mindaddig, míg meg nem kezdi önálló életét és el nem indul a világban. Mint pl. a Dél-Amerika anyag, ami legközelebb például a prágai várban lesz látható. A körülöttem élők örülnek a kiállításoknak, a megnyitók olyanok, mint másoknál a családi ünnep.
Sokszor nem voltam itthon karácsonykor, újévkor, vagy húsvétkor... vagy sorolhatnám. Egy-egy komoly cikket vagy könyvet elkészíteni, pedig olyan összetett és ugyanakkor felemelő folyamat, hogy a szeretteim is belevonódnak valahogyan, velem élik át a létrehozás, az alkotás élményét.
Tudatom és önértékelésem nem változott az évek alatt, vagyis igen. Sokkal, de sokkal szigorúbb lettem önmagammal szemben. Az elvárásaim és a követelményeim egyre emelkednek. Az interjú folytatásáért kattints a továbbra:

0 Tovább

Születésnap – Robert Woodruff rendező előadásának bemutatója

Születésnap - Robert Woodruff rendező előadásának bemutatója

A titkokról, hazugságokról, színlelésről szól a Kolozsvári Állami Magyar Színház legújabb előadása, a Születésnap, amelynek bemutatóját kedden, október 4-én 20 órától tartják a stúdióteremben. A helyek korlátozott számára való tekintettel a bemutató előtt két, a közönség számára is nyitott előbemutatót szervezünk: szombaton, október elsején és vasárnap, október 2-án 20 órától (a jegyek ára az előbemutatókra és a bemutatóra egyaránt 20 lej). Thomas Vinterberg és Mogens Rukov Születésnap (Festen) című, 1998-as filmjének színpadi adaptációját Visky András dramaturg és Robert Woodruff rendező készítette el. Több információ az előadásról:.

0 Tovább

20 éves az újvidéki emigráció

20 éves az újvidéki emigráció

Egynapos fesztivál kiállítással, koncertekkel, filmekkel, beszélgetéssel. Közreműködik: a Tudósok zenekar, Laslo Ratgeber and His Magnificent City Rebels, Lévai Balázs, efZámbó István és sokan mások

2011. október 2., 18h

A38 Hajó - Petőfi híd budai hídfő

Húsz évvel ezelőtt az újvidéki művészkolónia jeles képviselője, drMáriás ezen a napon lépte át a jugoszláv-magyar határt. Kifejező jele volt ez egy nagyszabású, tragikus folyamatnak, ami a délszláv háború elől menekülő művészek majdhogynem tömeges emigrációjában tetőzött. Ez a vajdasági generáció meghatározó szereplője lett a magyarországi művészeti életnek, és egészen sajátos világlátásával döntő módon befolyásolta azt. Az A38 Hajó minifesztiválja a vajdasági emigráció húsz évét próbálja meg felidézni és összefoglalni, többek között a drMáriás, a Tudósok zenekar, a neves kosárlabdaedz-polihisztor, Rátgéber László, Szombathy Bálint, Lévai Balázs és sokan mások részvételével.

0 Tovább

Múmiák Testközelben - Interaktív iPad alkalmazás

Múmiák Testközelben

Interaktív iPad alkalmazás

Mit rejt egy múmiakoporsó? Hogyan nézett ki egy több, mint 2000 évvel ezelőtt elhunyt egyiptomi ember? Hogyan mumifikálták? Milyen tudományos módszerekkel vizsgálják a szakemberek a több ezer éves múmiákat? Többek között ezekre a kérdésekre is választ ad a budapesti Szépművészeti Múzeum és az Appsters nemrég elkészült iPad alkalmazása, a Mummy. A több mint száz Hortesznaht múmiáját és a rajta elvégzett modern, tudományos vizsgálatokat bemutató, különleges, nagy felbontású fénykép, a könyvnyi szöveges információ mellett egy 3D kisfilm is segít megismerni az ókori történelem talán legizgalmasabb korszakának titkait.

Évtizedek óta több egyiptomi múmia pihen a budapesti Szépművészeti Múzeum raktáraiban. A több ezer éves holttestekről eddig keveset tudtak a szakemberek, múltjukat homály fedte, életük egyes részletei eddig rejtve maradtak. Tovább a cikk folytatására:

0 Tovább

Október az Ódry Színpadon - Négy új bemutatóval indul az évad

Október az Ódry Színpadon - Négy új bemutatóval indul az évad

Premierrel indul október 2-án az Ódry Színpad őszi évada. Az ötödéves színművész osztály vizsgamunkájaként, Dömötör András rendezésében készül Lukas Bärfuss Szüleink szexuális neurózisai című művének színházi adaptációja. A fiatal svájci drámaíró botránydarabját először Bázelben mutatták be 2003-ban. Azóta tizenkét nyelvre fordították le és számos országban sikerrel játszották színpadon is. A Szüleink szexuális neurózisa mellett továbbra is látható az Ódry Színpadon Dömötör András egy másik rendezése, a világhírű Oleg és Valgyimir Presznyakov drámaírópáros munkája, az Ágytörténetek.

0 Tovább

Óceániai színek és formák - magyar szemmel, divatbemutató-performance a Néprajzi Múzeumban

2011. október 1-én 16 órakor különleges program kezdődik a Néprajzi Múzeumban, A Kauri és nagyító. Óceániai ékszerek Bíró Lajos gyűjteményéből című, 2011. szeptember 30-án nyíló kiállítás kísérő programjaként:

Óceániai színek és formák - magyar szemmel
Divatbemutató-performance


Vajon kifejezhető-e mai, közép-európai anyagokkal, színekkel és formákkal az új-guineai teknőspáncél, trochuscsiga, vagy kenyérfa kiáztatott és puhított háncsa?

0 Tovább

World Press Photo 2011 kiállítás a Néprajzi Múzeumban (+18)

Most persze mindenki arra gondol, hogy 18 éven felülieknek szánt tartalom lesz az oldalon. A valóságban a kiállítás képei maguk azok, amik nem valók gyerekszemeknek. Tegnap ismét sikerült részt vennem a WPP vándorkiállítás budapesti megnyitóján, ahol, bár internetes formában már az összes nyertes képet volt szerencsém látni, mégis, amikor ilyen nagy méretben szembesülök azzal, hogy állítólag egy év alatt semmit változott a világunk (vér-mocsok-halál az élet minden szegmensében), akkor mindig kicsit ledöbbenek. Persze idén más szempontból is érdeklődve néztem végig a képeket a Néprajzi Múzeumban, ahová pár év múltán ismét visszatért a kiállítás.

És hogy mi volt a valódi ok, ami miatt érdeklődve néztem a képeket? Azt, ha továbbolvasod a cikket Te is megtudod:

0 Tovább

U-Fesztivál # új művészeti fesztivál a belvárosban

 

U-Fesztivál 

 # új művészeti fesztivál a belvárosban

 A Fesztivál U betűjét az események térbeli elrendeződésének  beszédes emblémájaként választottuk, hiszen a befoglaló alakzat az 5. kerületi Régiposta-Galamb és Pesti Barnabás utcai szakaszokat fedi le. A célidőben - ami szept. 30. (péntek) 18:00 órás kezdéstől nyúlik ki az éjszakába -, az autóforgalom kizárásával a programhelyszínek közötti akadálytalan ki-be-átközlekedés fizikailag akadálymentes. Yep!

Az eseményt generáló  tényező az utcához köthető galériás-műkereskedő tevékenység négyzetméterenkénti előfordulási sűrűsége, illetve ennek egy szélesebb kört megmozgató köztudatba iktatása. A fesztiválrésztvevők kiléte tehát lokálisan adott és profilban heterogén: a kortárs plasztikát menedzselő Dovin, a kortárs klasszikusok mellett a fiatal generációt is kiállító Léna és Roselli, a főként filmes vintage plakát bolt, a Művészház, az ARTEN valamint a régiséggel és ékszerrel kereskedő Anno Antikvitás. Az egyestés szessönbe az U alak vendéglátóegységei is bekapcsolódnak: a Kuglóf Pékség és a Dőzs Café a „white night” szlogent betartó hosszabbított nyitvatartással vesz részt.

Plus invitált előadók a zene, divat és vizuális kultúra világából kint és bent, de szigorúan a helyszínen! /U/

//// 

 

  U-Line.UP  >>>

"white night" üzletnyitvatartások meghosszabbítva este 10-11-ig

(autóforgalom ki!)

délutántól köztéri szobortárlat az U valamennyi szárában

[Dovin, Léna és Roselli, Művészház alkotói + Kisképzős szobrász hallgatók projektje > "alternatíva a köztéri szoborra" pályázat résztvevői]

18:00-21:00 "Einstand" népszerűsítő propaganda > művészeti

magazin&folyóirat kipakolás [Art Guide East, Art Magazin, Balkon, m.ikOn, Műértő, Rajzlap] vegyétek és fogyasszátok az írott kultúrát

18:00-19:00 P'andiciel - a legmélyebb haute couture - divatperformansz-felvonulás

18:00- Mindörökké Zene (Léna) > kiállító művészek: Lakner László, Veszely Ferenc, Hegedűs Norbert, Pálfi Balázs, Hafner Mónika

19:00-tól Péli Barna Vastag tej c. kiállításának megnyitója a Dovinban

szöveg: Grecsó Krisztián író, költő

egész estés kül- és beltéri animációs projekció

20:00-tól dübörög az X-Menz Idiotronic (Dovin)

20:00-től élőzene > jazz, Bossa Nova (Léna)

21:00-tól felváltja az [in:formation] [SLO] (Dovin) 

+ minden helyszínen individuell programajánlatok

(aznapi akciók, előfizetés kedvezmények, tárlatvezetés, múzeumpedagógia, beszélgetések stb.)

 

 

 

0 Tovább

Interjú Balla András Balogh Rudolf-díjas fotográfussal

Szondy Melinda interjúja Balla András fotográfussal

„Kertépítés vagy fotózás? Mindkettő, egyszerre!”

– Interjú Balla András Balogh Rudolf-díjas fotográfussal –

Balla András eredetileg kertépítő mérnöknek tanult, s csak később kezdett el érdeklődni a fotográfia iránt. Ennek ellenére ma hazánk egyik legnevesebb fényképészét tisztelhetjük benne, aki nevét elsősorban az experimentális fotográfiában elért eredményeinek köszönheti, illetve annak a speciális látásmódnak, ahogy a különféle kerteket, s a bennük lévő embereket, állatokat, tárgyakat látja és fotózza. Számos sikeres hazai és külföldi kiállítás van már háta mögött. Nívós fotográfiai versenyek első díjait vihette haza, melyek közül legutóbb a Magyar Fotográfiai Nagydíjat vehette át munkája elisméréséül. A Mai Manó Házban (Magyar Fotográfusok Háza) „Illatos kert” címmel nemrég megnyílt kiállítása apropóján beszélgettünk, melyet március 20-ig tekinthetnek meg az érdeklődők.



- Hogyan jött az ötlet, hogy fényképezni kezdjen? Mi eredményezte, hogy úgy döntött nem is hobbi szinten, hanem rögtön komolyan áll hozzá a fotózáshoz?

Balla András: Már édesapám, nagyapám és dédapám is fényképezett. Édesapám sokáig szerette is volna, hogy én is fotózzak, de én inkább rajzolni, festeni szerettem. A kertépítő szakra azért jelentkeztem, mert édesapám a szarvasi arborétumnak volt a vezetője, én jóformán ott nőttem föl, ezért nagyon vonzódom a természethez. Az építészet is érdekelt, de akkor elmaradtak volna a növények, ezért pont kapóra jött, hogy akkor legyek kertépítész. Miután ott végeztem, olyan sokat kellett utaznom, hogy nem volt időm a rajzolásra, ezért úgy döntöttem, inkább lefényképezem a kerti kapukat, kis lakokat, kerítéseket és egyebeket, amik a kertben találhatóak és majd otthon lerajzolom. A fotózás dokumentáló erejét felismerve kezdtem el fényképezni, s ez odáig jutott, hogy szép lassan fel is hagytam a rajzolással.
Az interjú további része az alábbi linkre kattintva érhető el: Interjú: Balla András
0 Tovább

Képriport: Urbán Ádám: Árnyak a cirkuszban

Forrás és a képriport többi képe a Kísérleti Adás-on.

 

"Árnyak a cirkuszban"

A levegő akrobatikái, köztük a légtornászok, a fejegyensúlyozók, a kötéltáncosok produkciói olykor egy-egy klasszikus árnyjátékkal is felérnek. A manézs légkörében gyakran álomszerű árnyékokat rajzol álomszerű légmozgásuk, melynek köszönhetően a fények és árnyak önálló életre kelve adnak más dimenziókat mutatványuknak ott fent, a cirkuszi kupola légterében vagy éppen a kulisszák mögötti készülődés során. Ilyenkor ők a cirkusz fantomjai, akiknek mozgásából különös játékot csal ki a rájuk zúduló reflektortűz. Így űznek ők kettős játékot ott fent, a porond egén.

0 Tovább

Kritika: Szondy Melinda: Moliere: „A mizantróp”

Kritika: Szondy Melinda: Moliere: „A mizantróp”

 

Forrás: www.kiserletiadas.hu

 

Menni vagy maradni...? Moliere: „A mizantróp” című  drámájának előadása a Katona József Színházban Több, mint két évtized után újra műsorára tűzte a Katona József Színház Molière – saját bevallása szerint –  legjobban sikerült darabját, A mizantrópot. Ezúttal Zsámbéki Gábor rendezésében láthatjuk ezt a kesernyés komédiát,  ami egyúttal búcsúrendezés is, hiszen Zsámbéki január 31-el megvált a Katona színházigazgatói posztjától. A cselekmény lényegében Alceste, az idealista ember szembesülése a realitással, az emberi gyarlósággal, az erkölcsi eszmények megvalósulatlanságával a való életben. Ez attól válik számára valóságos konfliktussá, hogy nem tudja feldolgozni ezt a tapasztalatot s elfojthatatlan vágyat érez rá, hogy mindenkivel közölje – már-már durvaságba hajló őszinteséggel – lesújtó véleményét, emlékeztesse kicsinységére, romlottságára, s kíméletlenül kiemelje hibáit. Egyetlen ember szélmalomharca ez az emberiség ellen, s bár igaza van, mégis eleve bukásra ítéltetett, hiszen az emberek nem tökéletesek, s  alaptermészetüket megváltoztatni – főleg akaratuk ellenére – aligha lehet. A kérdés tehát főhősünk számára: ilyen körülmények közt menjen vagy inkább maradjon e tökéletlen társadalom tagja? Ezt a belső vívódást is remekül érzékelteti Petri György Molière-fordítása, melyet Várady Szabolcs csiszolt tovább kifejezetten erre az előadásra. A színészek érzékletesen formálják meg szerepeiket. Fekete Ernő  nem eljátssza, hanem valósággal megtestesíti az emberi gyarlóságtól, mindennapi intrikáktól s gonoszkodásoktól megundorodott, világból kivonulni kész Alceste-et, ki hol hangosan hőbörög, hol magába roskadtan, duzzogva kesereg a sarokban. Alceste szerelmesének, Célimène-nek szerepében Ónodi Eszter a szó szoros értelmében üde színfoltként jelenik meg a színen, piros miniszoknyájában maga a csábítás. Máté Gábor alakítja Oronte-ot, Alceste ellenlábasát s vetélytársát Célimène-ért, kitűnően mintázva meg a hatalom sunyi kiszolgálóját, ki csak addig mutat baráti arcot, míg önhitt tetszelgése a költő pózában őszinte kritikát nem kap. Azután a legveszélyesebb ellenféllé válik, ki a maga vélt igazát véleménykérdés dolgában is a Becsületbíróságon keresztül csikarja ki. Alceste legjobb barátját, a kor emberének hibáit élesen látó, de hozzájuk tökéletesen alkalmazkodó, elnéző és megértő Philinte-et Kocsis Gergely játssza sok humorral; jellemének női megfelelőjét, az eredetileg Alceste-be szerelmes, majd csalódásában végül Philinte karjaiba omló Éliante-ot pedig Tenki Réka formálja meg tökéletes természetességgel. Célimène erőszakos és álszent barátnőjét, Arsinoè-t Fullajtár Andrea hűen alakítja. A Becsületbíróság tisztjeként erőteljes és kifejező Ujlaki Dénes játéka, kinek néhány mondatából is érezni, hogy legyen bár a per tárgya bármily nevetséges és magától értetődő dolog, itt nincs apelláta: akit oda beidéznek, annak mennie kell. Célimène máskor oly öntudatos hódolói, a gazdagságával kérkedő, piperkőc Acaste (Takásty Péter) és félművelt barátja, Clitandre (Elek Ferenc) opportunistákként rohannak utána, hogy kegyeibe ajánlhassák magukat.  A díszes vendégsereget megtoldván két, az eredeti műben nem szereplő figurával került a színre a maffiózó külsejű, hűvösen szemlélődő Ariste (Vajdai Vilmos) és annak punk-frizurás nője (Kiss Eszter). A darab, mely végig Célimène otthonában játszódik, szinte üres színpaddal indít. Idővel a színészek előhúznak néhány díszletet: egy görgethető ágyat, mely központi elemként hol gyülekezőhely a házibulira, hol a vitatkozók közé ékelődő ütközési pont; egy pipereasztalkát hatalmas tükörrel, rajta tulajdonosának úgyszintén méretes arcképével és egy fotelt, melyben – mint holmi bölcsőben - félénken megbújhat majd a menekülés hírével érkező, rémült kisegér-szerű Flipote, Alceste védence (Tóth Anita). A jelenetek változásával a színészek szabadon mozgatják, tologatják ide-oda a térben ezt a néhány bútordarabot, s a színpadi lámpák fel-le kapcsolgatásával a fény intenzitását is ők szabályozzák, ezáltal is kihangsúlyozva az általuk alakított figurák erősebb vagy gyengébb személyiségét, aktuális érzelmi állapotát. A jelmezek is kontúrosan rajzolják tovább egy-egy szereplő jellemét: finom, kissé csillogó öltönyben a megjelenésére sokat adó Acaste; farmerben és zakóban a lezserkedő, rasztafrizurás Clitandre; öltönyben-nyakkendőben a hatalom képviselője, Oronte; talpig fekete, kérlelhetetlen szigorúságot árasztó díszmagyarban a Becsületbíróság tisztje;  szexi piros miniszoknyában Célimène, aki a darab folyamán állandóan öltözik-vetkőzik, újabb és újabb ruhákban tűnik fel, a trendi nő imázsához híven. Alceste-et és az őt hiábavalóan meggyőzni igyekvő jó barátját, Philinte-et hasonló ruhákba bújtatta a jelmeztervező, Szakács Györgyi, így még szembetűnőbbé válik, hogy a mű írójának, Molière-nek személyiségében megbúvó kettősség kivetüléseként perlekedik egymással e két figura, végig a darab folyamán, mintha az írói idealizmus vitázna a realitással. S minthogy eme vitának egyedül csak a realitás lehet győztese, nem meglepő, hogy Alceste a darab végén önkéntes száműzetésbe kényszerül, de csak egyedül, mivel Célimène –bár intrikáira fény derült – mégis inkább a léha társaságot választja. Legszükségesebb holmijaival az erdőben, egy kalyibában élhet hát ezentúl Alceste, a társadalomból kivetetten és megvetetten, gúnykacajtól kísérve. Az eredeti mű szerint Philinte és Éliante megpróbálják eltéríteni szándékától, ám jelen feldolgozás szerint - bár megszólal bennük a lelkiismeret hangja -, mégis inkább csak egymással vannak elfoglalva, s nem mennek Alceste után. Viselkedésük mintha korunk társadalmában az emberek egymáshoz viszonyulását, egymástól való gyors elidegenedését tükrözné. Már  évszázadok óta játsszák a színházak Molière eme feketekomédiáját. Egy ilyen darab színrevitele nyilván nem véletlen választás eredménye, általában okkal tűzik műsorra. A színházlátogató közönség egy része csupán szórakozást keresve ül be a darabra, más része azonban talán el is gondolkodik a látottakon. Vajon mit mond nekünk Molière színdarabja ma? Vajon fantáziánk Oronte szánalmas viselkedése, a Becsületbíróság tisztjének egyenruhája, s már maga a „becsületbíróság” kifejezés láttán-hallatán csak a véletlen folytán von párhuzamot közéletünk jelenkori eseményeivel? Ha a színházi alkotó folyamatok antik korokból öröklött elsődleges célját tekintjük – vagyis életünk eseményeinek feldolgozása, rámutatás a társadalmi, közéleti problémákra, visszásságokra –, akkor bizonyára nem maradunk kétségek közt a Mizantróp mostani rendezési elvének mibenlétéről.

0 Tovább

Kísérleti Adás

blogavatar

Elsősorban a kultúrát szeretnénk minél szélesebb spektrumban közvetíteni, mellette tehetségesnek ítélt embereknek publikálási lehetőséget biztosítani.

Utolsó kommentek