Sztárok az Operaházban

A 2012-es év első zenekari hangversenyén a budapesti Operaházban kiemelkedő nagyságok lépnek színpadra. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának január 8-ai hangversenyét a világ egyik legnevesebb karmestere, Christoph Eschenbach dirigálja. A koncert szólistája Amerika világhírű zongoraművésze, Tzimon Barto.

 

Eschenbach a leghíresebb zenekarok élén a legnagyobb koncertszínpadok, és a világ élvonalába sorolt operaházainak rendszeres vendége. A washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar (National Symphony Orchestra) és a John F. Kennedy Előadóművészeti Központ zenei igazgatója.

A német származású karmester és zongoraművész zenei tanulmányait Hamburgban, a Hochschule für Musik-on folytatta. 1952-ben megnyerte a Steinway Zongoraversenyt, ám az igazi áttörést a Montreux-i Clara Haskil verseny hozta meg számára 1965-ben. A fiatal művész ezután a világhírű Cleveland Orchestrától kapott meghívást, ahol a zenekar akkori vezetője, a magyar származású George Szell (Széll György) felfigyelt tehetségére, és vezénylést tanított neki. Eschenbach zongoraművészként már bejárta a világot, amikor 1972-ben dirigensként is nagy sikerrel debütált. Darmstadtban vezényelte Bruckner III. Szimfóniáját, majd Verdi operáját, a Traviatát. Az azóta eltelt évtizedekben a világ vezető zenekaraival került kapcsolatba, de gyakori vendég a legnevesebb fesztiválokon is. A Schleswig-Holstein Zenei Fesztivál zenekarát vezető karmesterként vezényli. Rendszeres fellépéseket vállal az Orchestre de Paris-val, ahol 2010 augusztusában a zeneigazgatói posztot is betöltötte, de fellép a Londoni Filharmonikusokkal, a Drezdai Staatskapelle-vel, a Bécsi és New York-i Filharmonikusokkal, valamint a San Franciscó-i Szimfonikus Zenekarral is. Diszkográfiájában olyan nagy sikerű felvételek szerepelnek, mint a The Best of  Lang Lang (2010) és a Kennedy elnökről megemlékező Remembering JFK - 50th Anniversary Concert (2011).

Eschenbach az idei évadban négy alkalommal lesz a budapesti Operaház vendége. Első fellépése alkalmával Brahms B-dúr zongoraversenyét és a Brahms-Scönberg g-moll zongoranégyest dirigálja.

 

Tzimon Barto, egy különleges zongorista

 

Tzimon Barto egyedi hangulatú, magával ragadó koncertjeinek köszönhetően népes és lelkes rajongó tábort mondhat magáénak az Atlanti-óceán mindkét partján, de bejárta már Európa és Ázsia színpadait is. A zongoraművész folyékonyan beszél öt nyelven, emellett olvas ógörög, latin és héber nyelveken is, s jelenleg a mandarin nyelvet tanulja. Kiemelkedő zenei karrierje mellett könyveket ír. 2001-ben megjelent Egy görög nő című első könyve 2008-ban második kiadást is ünnepelhetett. A mű színpadi változatát bemutatták Frankfurtban és Bécsben is, az Oidium kiadó pedig DVD-n is megjelentette. Ugyancsak az Oidium adta ki 2010-ben Barto Harold Flanders című regényét.

A művész Floridában nőtt fel, első zongoraleckéit ötévesen, nagymamájától kapta. Tanulmányait a New York-i Juilliard School-ban végezte a híres docens, Adele Marcus irányításával. Ebben az időszakban egymás után két alakalommal nyerte meg a Gina Bachauer zenei versenyt. Tzimon Barto dirigensként dolgozott az American Opera Center intézményében (New York). Karmesteri tevékenységéért a Tanglewood Institute  a „Most Outstanding Student”(A legkiemelkedőbb Hallgató)  kitüntetést adományozta neki. Pályáján a nemzetközi áttörés az 1980-as évek közepén következett be, amikor Herbert von Karajan meghívására  fellépet Wiener Musikverein-ban és a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Azóta Tzimon Barto a világ szinte összes jelentős zenekarával koncertezett, azon belül is elsősorban a legnagyobb amerikai zenekarokkal Philadelphiában, New York-ban, Cleveland-ben, Chicagóban, Bostonban, San Franciscóban és Houstonban.

Fellépett továbbá a Mariinsky Színház zenekarával, a Berlini Filharmonikusokkal, a Drezdai Állami Zenekarral, a NDR Szimfonikus Zenekarral, a Lipcsei Gewandhaus Zenekarral, a Bécsi Szimfonikusokkal, a Londoni Filharmonikus Zenekarral, az Orchestre de Paris, a ONE Madrid és a tokiói NHK zenekarokkal. Nagy zenei fesztiválok gyakori vendége.

Tzimon Barto mindig aktívan kiállt a kortárs zene mellett, s 2006-ban pedig egy nemzetközi verseny, a "Barto Prize" életre hívásával is hitelt tett a kortárs művek szerzőinek szakmai elismerése mellett. A díj szóló zongoradarabok komponálásával nyerhető el.