Interjú: Domaniczky Tivadar (VII Network)
Mai vendégem Domaniczky Tivadar, a VII Network fotóriportere. Azt hiszem, hogy kevés olyan ember van, akinek a munkáját ennyien ismerik és tisztelik a hazai fotós társadalomban. A fotósnak, aki korunk egyik politikai válsággócában, a Közel-Keleten készíti anyagait. A megbízói között pedig olyan nagy lapokat találunk, mint például a TIME.
G.G.: 2008-tól dolgozol a VII Networknek, hogyan kerültél oda?
Domaniczky Tivadar: Én a 2007-es nyilvánosan meghirdetett VII éves tagfelvételre jelentkeztem, ezt követően ajánlották fel az együttműködési lehetőséget a VII Network formájában, és az előkészületek után 2008-ban történt meg a VII Network bejelentése, ami azóta is folyamatosan bővül.
G.G.: Hogyan kell elképzelni egy képügynökségnél dolgozó fotós életét?
Domaniczky Tivadar: Tulajdonképpen egyik fotós sem a VII-nek dolgozik, mindenki dolgozik a saját projektjein, de a VII, VII Network és a VII Mentor egy közel azonosan gondolkodó fotósok kollektíváját jelöli. Egyébként nem igazán tudom. Szerintem sok hamis kép alakult ki, ami leginkább talán egyfajta primadonnaságnak köszönhető. De mindenképpen ijesztő, hogy helyenként a “fotós” vált egyfajta termékké.
G.G.: Témákat választhatsz?
Domaniczky Tivadar: Elsődlegesen a saját témáimon dolgoztam/dolgozok.
G.G.: A Közel-Kelet a fő munkaterületed, miért ezt választottad?
Domaniczky Tivadar: Az én 2006 év végén történt elutazásomnak a legfőbb oka az volt, hogy személyesen tapasztaljam meg korunk világpolitikájának egyik legmeghatározóbb konfliktusát.
G.G.: A helyszínen mennyivel másabb az élet, mint a média által közölt kép?
Domaniczky Tivadar: Természetesen a válasz nagyban függ attól, hogy mit értesz médián, de a mainstream médiáról el lehet mondani, hogy sajnálatos módon egy szűkített képet mutat, és ez a szűkített kép szintén okozója a kölcsönös meg nem értésnek, a konfliktus tovább mélyülésének.
G.G.: Tavaly kivételesen itthon is csináltál anyagot ( Richter Cirkusz ), ez hogyan jött?
Domaniczky Tivadar: A National Geographic Magyarország számára készítettem a fotókat. 2008-as visszautazásomat személyes okok miatt elhalasztottam és szerencsésen alakult, hogy az NGM szerkesztőivel találtunk közös érdeklődést és rövid idő alatt két sztorin is tudtunk közösen dolgozni.
G.G.: Követed a hazai fotós életet?
Domaniczky Tivadar: Erre a kérdésedre valószínűleg a “nem” a válasz, de nem gondolok külön “hazai” illetve “nemzetközi” fotós életekre.
G.G.: Hazai pályázatokra miért nem adsz be képeket?
Domaniczky Tivadar: Általánosságban mondanám, hogy csak olyan pályázatokon veszek részt, amiknek a szellemiségével, céljaival egyetértek, és ahol a kiválasztott pályaműveket megfelelő módon bemutatják akár kiállítás, akár könyv vagy katalógus formájában.
G.G.: 2004es Sajtófotón már bemozdulásos életlenséggel készült képekkel nyertél és azóta is előszeretettel alkalmazod ezt a technikát, miért?
Domaniczky Tivadar: Számomra legfontosabb a kép tartalmisága, és ebben nincs technikai megkötés.
G.G.: Most milyen anyagon dolgozol?
Domaniczky Tivadar: Szoros szakmai tekintetben talán most leginkább a történetmesélés módjának bővítési lehetőségei érdekelnek. De valószínűleg van egy pont, amikor a különböző "anyagok" tulajdonképpen átváltoznak egy nagyobb történet összefüggő, egymásba kapcsolódó fejezeteivé, és így a kérdésedben szereplő "dolgozás" szó nagyon más értelmet nyer.
Utolsó kommentek