SZÉ.  Rágyógyulunk?

A Néprajzi Múzeum programjai az ELTE TÁTK Szakkollégium Éjszakáján

(ELTE Lágymányosi Campus, Pázmány Péter sétány 1/A, Északi épület, -1. szint)

2011. november 17. 19.00 –  1.45

 
 

Rágyógyulunk?

„A kultúra használati utasítás az élethez” (Kunt Ernő néprajzkutató)

Néprajzi filmklub és kulturális laboratórium

Nem csak gyógyszerek és pirulák segíthetnek bennünket abban, hogy jól és egészségesnek érezzük magunkat. Saját kultúránk számtalan eleme megoldást kínál ahhoz, hogy komfortosan érezzük magunkat a bőrünkben, a mindennapokban vagy a közösségben, ahová tartozunk. A Néprajzi Múzeum Mozgóképtárából válogatott filmek néhány magyar és nem magyar példán keresztül mutatják be a népi gyógyászatot, a rontáselhárító vagy termékenységet biztosító rítusokat és a közös szórakozás, vidám együttlét szokásait.  
 
A kb. egy órányi filmvetítést követő beszélgetés során szeretnénk kideríteni, hogy vajon köthetők-e, és ha igen, akkor hogyan a jelenkori egyetemi diákléthez a filmeken látható tibeti gyógyítási, magyar téli és marokkói zenés rítusok? Vannak-e olyan egyetemes modellek, amelyek a diákélet egyes mozzanataiban is föllelhetők? Ha a kultúra használati utasítás az élethez, hogyan éljük ezt meg együtt és külön-külön? A Néprajzi Múzeum kulturális laboratóriumban ezeknek a kérdésekre keresünk választ, miközben jó közérzetet biztosító különleges szereket és pirulákat keverünk ki magunknak.

 
 

Beleszólunk!

Interaktív  néprajzi kiállítás, műtárgyrejtvény és MOKK Műhely

a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ és a Néprajzi Múzeum közös szervezésében 
 
Az alkalmi folyosói tárlaton mai használati tárgyakat mutatunk be. Tárgyak vagy műtárgyak? Múzeumba valók? Ha igen, akkor milyen múzeumban, milyen gyűjteményben helyezhetők el? Hogyan viszonyulnak az őket befogadó gyűjtemények többi műtárgyához? Az interaktív kiállításon ezeket a kérdéseket vitatjuk meg, és a tárgyak folyamatos újrarendezésével keressük a tárgyak egyedi történeteit és azt a kontextust, amitől az alkalmi bemutató valódi kiállítássá válhat. A játék során több olyan hétköznapi tárgy is előkerül, amelyekről semmit nem árulunk el előre, mert minden információ leolvasható róluk. Még kézbe is adjuk őket. Mégis miért olyan nehéz megállapítani, hogy mi micsoda és mire való? Vigyázat, nehogy bárkit félrevezessünk!

 

A műhelybeszélgetés során arra keressük a választ, hogy vajon egyetemistaként beleszólhatunk-e a múzeumi gyűjtemények gyarapításába? Hogyan hasznosulnak ma számunkra a múzeumok? Mire jó a múzeum, és mikor gyógyulunk rá egy-egy múzeumlátogatásra? Hasznosítható-e a múzeumi tudás a felsőoktatásban résztvevők körében, és mik azok a szolgáltatások, amelyeket érdemes igénybe vennünk? Hogyan és mit lehet a múzeumokban tanulni? Mire jó a múzeumpedagógia?